fredag 8 juli 2011

Mina tankar för en bättre skärgårdsmiljö, Storjungfrun, Toppartall

Toppartall den 7e maj 2001, lägg märke till avsaknaden av växtlighet på stranden

När jag var liten var det 99% sand på Toppartall och fram till millennieskiftet har det vart 90% sand här men nu går det fort... i Kurrens eller Söderhamnsnytts sommarspecial från 97 eller 98 har de fotograferat kommungubbar som är ute och inspekterar stranden och då är den helt ren från vass & annat...

Hade stranden krattats varje vår hade den inte sett så illa ut som den gör nu och nu går det i ett rasande tempo, om inget görs tippar jag på att det är helt igenväxt inom 3-5 år... så illa är det nu...

21 juli 2004, Här har växtligheten fått ett ordentligt grepp om stranden

Landgången är ju ett hån, en potentiell rehabiliteringsnota...


14e augusti 2007, Åter igen ett hån till landgång, det kan funka när man är 20 och det är torrt men är man 70 och det är fuktigt kan man slå sig så illa att bara den incidenten kostar mer än vad det skulle kosta att iordningställa alla landgångar i skärgården...

landgången samma dag som ovan, tack och lov ser man inte de där hemska kopplingarna längre...

Landgången 16e juli 2010... snarare hinderbana...

Hög yrkesskicklighet och detaljkänsla...

Ooops... snubblade... särskilt bra när de kommer och går med famnen full av dagens mat, leksaker och kläder...



Äh... låt skiten ligga...

Tå dräpare som kan vara nog så rolig att slå sig på ifall man halkar eller snubblar...

Åter igen, hög yrkesskicklighet och detaljkänsla... kan man inte åtminstone dra åt muttern?!

Snyggt... undrar om de pimplade Pripps Blå med KBV.... ;-)

Så här bra städat var det trots att det bara var under veckan som bryggorna lades ut

Sånt här måste bort omedelbart innan det hinner förmultna ner i sanden och bilda jord som gräset och vassen kan växa i...

Undrar vart plåten kommer ifrån!? Sen högen som ligger bredvid är aska som de grävt ur för att få ner brasan under kanten på betongringen... nåt som egentligen skall göras regelbundet av skärgårdsvaktmästeriet...

Här kan man tro att det vart skadegörelse men jag tror annat, hela grejen med en integrerad grill i bordet med bänkar runtom är bra men tyvärr funkar det inte, anledningen är den att gallret som är höj och sänkbart via en gängstång i mitten rostar vilket leder till att den kärvar ihop, varför inte smörja den tänker ni då men det skulle försvinna vid första grillningen och sedan kommer regnet varpå det rostar igen... tyvärr...

Här är det inte mycket kvar av stranden...

För att få bukt med växtligheten skulle krävas att man först tog bort den nuvarande och att man sedan höll undan uppspolat som kan förmultna men även att ta mindre växtlighet så fort den dyker upp, lämpligast skulle detta göras omedelbart efter islossningen på våren då isen krossat stora delar av fjolårsväxtligheten...

Eldstad nummer två, det svängbara gallret saknas och den är som synes överfull och betongen håller på att vittra sönder

Bänkarna runt ikring är söndermurknade

Kätting över kela stranden som sedan blir rep på slutet !? istället för att gräva ner cementblock vid vattenbrynet...

Som sagt! inte mycket kvar av stranden här inte... och nu går det snabbt eftersom det gamla förmultnar och bildar jord så att än mer kan växa där kommande år...

Professionellt utlagd landgång som vid denna tidpunkt ej legat ute en hel vecka ens, se reportage via länk nedan!
 Insändare i Kurren om Toppartall

Se även artikel i Kurren fredagen den 9e juli 2010 där "Försenade bryggor upprör" Jan Säll...
Tyvärr hittade jag inte det på hh.se utan först i deras .PDF register men har ni tidningen har ni tillgång till det, jag skall även höra mig för om jag kan få publicera det här för ansvarig utgivare...


Ett sätt att få landgångarna att hålla är att endera kliva upp en dimension i ramvirket eller helst att lägga dubbla plankor i den yttre längsgående ramen, då kan den hålla ett bra tag även för den konstant ökande medelvikten i samhället.

Här skulle jag vilja se en gjuten pir om 2 * 10-15 meter med riktigt brygg och landgångsfäste

Q-park suger pung, del två

Jahaja....

Nu ringde jag Q-park för att höra hur det gick med min överklagan och fick reda på att bilderna lapplisan tagit kommit in och att hon faktiskt kunde se mitt parkeringstillstånd på de bilderna... dramatisk paus... okej... då är boten borta men vad händer med vakten då undrade jag!? ja det är mänskligt att fela sa telefonisten... men hallå... snälla du... det handlar om att titta i en framruta efter en vit lapp, dessutom i en svart bil med svart klädsel... felar man då så undrar jag hur den personen skulle fungera på en annan arbetsplats... telefonisten undrade då om jag ville att denne skulle få sparken men jag föreslog lösningen att denne kunde få en skriftlig reprimand och 3 dagars löneavdrag men det verkade inte som att det skulle vara aktuellt.

Jag tillade då att en annan person skulle kunna ta dem för en myndighet och inte våga bråka utan bara betala 800 kronor trots att denne hade rätt men det tyckte hon fick vara upp till var och en att göra det man ville, faktum är att det är typiskt svenskt att bara rätta sig in i ledet och vara till lags... tyvärr funkar säkert detta beteende 9 gånger av 10 och man läser ju om att de till och med får gå kurser där de lär sig att fotografera framrutan på ett sådant sätt att biljetten inte skall synas...

Hon tyckte även att min placering av parkeringsbeviset inte var det bästa... okej... lapplisan behöver aldrig bocka sig ner för att läsa det och jag störs inte av det i framrutan vilket ger bilen ett renare uttryck... Hon tyckte emellertid att det var bättre att ha det "där alla andra har det" men när jag undrade om Volvo var bättre bilar än Audi bara för att "alla andra körde det" ändrade hon uppfattning...

Enligt Q-parks egna beskrivning på hemsidan skall "biljetten förvaras väl synligt i framrutan" och det gjorde den... 

Jag skall dock ta en sväng förbi polisstationen till veckan och se om man inte kan göra en anmälan för försök till bedrägeri eller dylikt... 

Mina tankar om en bättre skärgårdsmiljö, Lilljungfrun

Denna bild är tagen den 18:e maj 2004 och ingen brygga är utlagd

Denna bild är från den 28e juli 2004 och landgången lämnar en del att önska men är fortfarande bättre än idag

Denna bild är från den 15e juli 2007 och den nya generationen landgång har gjort sitt inträde, som ni ser är den knäckt och trots att det har hänt lite nu och då på flera ställen så verkar man inte förstärkt konstruktionen så att den håller

Denna bild är tagen den 1a augusti 2007 och som ni ser har situationen förvärrats

Samma datum som ovan fast från land

Denna bild är tagen den 5e juni 2008 vid lågvatten och inte heller här imponerar landgången

Dessa bilder nedan är tagna 19e juni 2010

fin och hel landgång vid lågvatten


Här skulle jag vilja att man gjöt en fast, solid betongplatta som var cirka 2 meter bred och 6-10 meter lång, den skulle börja rätt precis där landgången slutar på bilden men ha en vinkel upp mot dassen istället för som nu när den är riktad mot grillen, jag skulle sedan vilja att bryggan förlängdes med en sektion och lades i riktning med betongplattan, d.v.s med den yttre delen cirka 10 meter norrut.


Grillplatsen har sett bättre dagar, cementringen skulle ha bytts ut för åratal sedan och det svängbara grillgallret har lossnat och försvunnit, sittbänkarna har luckrats sönder och behöver bytas ut

Detta är terrängen / stigen som leder in mot ön, här skulle jag vilja att man fyllde ut en smalt (1M) stråk så att man lättare kan få ett bra fotfäste, en åtgärd som kan resultera i att en åldrande generation kan gå säkert



Detta är skogspassagen som leder till Lilljungfruns östra del med utsikt mot Norrutharets fyr, här skulle det behövas en hel del skottkärror för att fylla ut och göra en säker stig, det är dock ingen omöjlig uppgift för skärgårdsenheten och Remmaren.


Detta är alltså rullstensåsen på ostsidan, här skulle jag vilja se en grillplats likt dem som fanns förr, en cementring med svängbart galler samt ett ytterligare galler i botten där man hade veden eller kolen, till den skulle jag vilja se minst 3 eller 4 "bänkbord" fast byggda i en storlek större virke






Detta är vägen ut mot Lilljungfruns norra udde, här är det ständigt fullpackat med grodor och huggormar, jag skulle därför vilja se en stig av fin sand eller makadam alternativt en spång av trä vilken skall leda fram till...



... hit! På denna den största stenen på Lilljungfruns norra udde skulle jag vilja att man gjöt en plattform som skulle inrymma en grill som beskrevs ovan samt 2 stycken bänkbord alternativt tre bänkbord och ingen grill... skulle detta genomföras skulle detta bli söderhamns skärgårds "Hot spot"... här skulle man kunna se solnedgången eller vara utsatt för skärgårdens alla element... givetvis skulle plattformen utrustas med ett kraftigt räcke och byggde man den i rätt vinkel skulle den kanske till och med kunna stoltsera med en "Välkommen till Söderhamn skylt"...





Som ni ser så är det inte vidare enkelt att ta sig i båten och då är det ändå lågvatten här, vid normal eller högvatten skall man dessutom hoppa mellan blöta stena och en blöt landgång.


Jag vet inte varför de här ringarna ligger kvar och skräpar år efter år....

torsdag 7 juli 2011

Numera gamla farleden till Stenö...

Nu kommer det bli livat... faan va synd att man inte kan printa eller skärmdumpa plottern...

Jag kanske skall ge lite tilläggsinformation åt de oinvigda.

2010 skulle den relativt nystartade skärgårdsenheten ta över prickningen från Stenö båtklubb men innan de rättade prickarna i passagen så skulle några gäng förskolebarn skjutsas ut till Enskärsoren för lek...

Remmaren eller Tsunamin som den även gjort sig känd som för de boende utmed Söderhamnsfjärden gick väl då efter prickningen som ännu inte var ändrad varpå den gick hårt på grund och började ta in vatten, mer om det står att läsa på helahalsingland.se, efter den händelsen lade de ut ytterligare en grön prick vid stenen och sedan valde man att under vintern ta bort den gamla farleden helt och dra en "ny" på södra sidan av ön, att säga att den är ny är att ta i för den fanns där redan för 30 år sedan när vi hade båten i Stenö.

Vi åkte emellertid nyss i  den numera gamla farleden efter plottern och det gick utmärkt trots lågvatten och en båt som stack runt metern, det var emellertid lite svettigt eftersom man inte hade några prickar att referera till....

Att folk kör på grund händer och kommer alltid att hända men när händelseförloppet efter blev det det blev så lackar man ur, att ändra ett papperskort är väl ingen större grej men att ändra i plottern går ju inte utan där måste man skicka iväg för uppgradering eller köpa ett nytt kort vilket ger att detta får efterföljder för 100 tals båtägare i prisklasserna mellan 500 - 1500 Sek... totalt alltså minst 50 000 kronor...

Det har ju vart lite diskussioner huruvida prickarna står rätt i Söderhamns skärgård och i nuläget är det så allvarligt att Sjöfartsverket tydligen vänt sig till Transportstyrelsen så att de skall säga till Söderhamns kommun på skarpen att det blir alternativt ta in en annan som gör jobbet varpå Transportstyrelsen fakturerar Söderhamns kommun.

Min personliga åsikt är den att jag skulle vilja att prickarna är färdigrättade som senast 1 maj för då har jag oftast redan legat i några veckor och andra som har lämpligare till med sjösättningar kan ha legat i i månader.

Att folket runt i kring detta är kraftigt inavlat via Skärgårdsenheten, skrovlagningen av Remmaren, driften av sjötaxin Gigi via Rederi i Olsvik AB, driften av vandrarhemmet på Rönnskär samt Sjöfartsverkets Lotsstation & SSRS gör inte situationen bättre...

Enligt Sjöfartsverkets hemsida skulle nämligen Sveriges samtliga farleder vart färdigrättade i mitten av maj och någon läre ju ha rapporterat in att så var fallet...



Dessa bilder är tagna den 9:e juni i farleden in mot Söderhamn och de visar ju att inget är gjort sedan vintern gjort sitt...

tisdag 5 juli 2011

Q-park suger pung...

När jag kom ner till bilen idag hade jag ett litet kärleksbrev i framrutan...

Jag tittade om P tillståndet skulle ha ramlat ner eller om det satt någon annan lapp för men hittade inget fel... jag stod dessutom på rätt ruta ;-) jag tittade på slippen och kollade om det skulle vara någon lustigkurre som satt sin bot på min bil men icke... (jag har faktiskt kommit undan på så sätt en gång, att någon annan antagligen inte kollade så noga på den och betalade den, ibland brukar man ta någon som sitter på en bil i närheten så får den en till vilken iofs är ogiltig... detta var dock förr i tiden och i Sthlm där det var kutym för jag hade själv råkat ut för det åt andra hållet...)

Tillståndet satt och sitter mycket väl synligt på vänster sida som det ska men ändå...!?

Jag blir helt matt men jag tänker fakturera dem för en timme och betalar de inte tänker jag faan slänga ut en femhundring och driva det vidare genom KFM och senare TR för det måste bli ett slut på detta  jäkla nonsens, jag vet vissa som skulle betalt den för att slippa lägga ner tid på att bråka om den men vad får man för jäkla samhälle då på sikt...

En annan sak är den att man bara har 8 dagar på sig att betala den... jag har för mig att det i Sverige är lag på 30 dagar med tillägget "ifall man inte avtalat annat" vilket man kan göra ibland med filmklubbar och dylikt då man har 20 dagar på sig. Eller om man fakturerar Söderhamns kommun med 20 dagar och ringer efter 35 och frågar om det är något problem och får till svar från ekonomiavdelningen att "VI betalar ALDRIG någonting innan 60 dagar"... kanske därför de nu hade en P-bot som hamnat hos Kronofogdemyndigheten... 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Överklagan Kontrollavgift 7072231583933

P tillstånd satt i rutan enligt bild sen vet jag inte om det är i syn eller förstånd bristen ligger men ser man inte det P tillståndet skall man nog inte heller köra bil, jag förutsätter att era bilder kommer att visa samma sak som mina…

Sannolikheten att någon skulle ha stått och blockerat det sin hand finner jag försvinnande liten och ifall det nu skulle vart fallet kan man ju tycka att lapplisan skulle ha haft överseende med det, ej heller låter det sannolikt att någon skulle gjort inbrott i bilen utan att lämna några spår både när denne stal P tillståndet och lämnade tillbaks det innan 11:52 när jag kom ner till bilen.






P tillstånd 761, gäller till och med 20120131 och betalt är det…

Det sitter på samma ställe som det gjort i 2-3 månader i denna bil och i 3-4 månader i min förra bil och ingen har haft åsikter om det tidigare.

Jag ämnar även fakturera er för den tid jag lagt ner på denna överklagan.

// M